Nincs olyan módszer, amely 100%-ban hatásos az aranyérbetegség megelőzésében.
Van azonban néhány lépés, így a javasolt életmód és a diétás tanácsok követése, amely elősegíti a belek megfelelő mozgását, így csökkentve az aranyeres panaszok kialakulásának esélyét.

Életvitel

Étkezés

Nyugodt körülmények között, rendszeresen étkezzen! Alaposan rágja meg az ételt!

Székletürítés, higiénia

Székletürítése legyen rendszeres! A székletürítést lehetőleg mindig ugyanabban az időben végezze a nap folyamán! Ha nincs beállva a napirendje erre, sokszor kerülhet olyan helyzetbe, hogy vissza kell tartania az ingert. Az pedig aranyérbetegség kialakulásához vezethet.

WC-n ülve ne erőlködjön, és ne üljön túl sokáig a WC-n! 

Székletürítés után tanácsos a végbél környékét langyos vízzel megmosni, vagy a terület tisztítására nedves intim törlőkendőt használni. Ezen kívül hasznos lehet a fertőtlenítő ülőfürdő alkalmazása is. 

Ne használjon durva, kemény papírt a végbéltájék törlésére! A legjobb az egyszerű fehér, puha, nem illatosított higiéniai papír (a színes vagy illatosított papír irritálhatja az érintett területet).

Munka, mindennapok

Tartózkodjon a fizikai megerőltetéstől, nehéz tárgyak emelésétől, cipelésétől! 

Kerülje a hosszas ülést, állást! Amennyiben ülőmunkát végez, óránként legalább 5 percre álljon fel, sétáljon, változtasson minél gyakrabban testhelyzetén (így enyhül az altestben kialakult fokozott vénás nyomás)!

Testmozgás

Rendszeresen mozogjon, sétáljon, ússzon!

Már kialakult aranyeres panaszok esetén ne kerékpározzon, lovagoljon, és kerülje a nehéz súlyok emelését!

Túlsúly esetén részesítse előnyben azokat a mozgásokat, melyek kíméletesebbek az ízületekkel pl. az úszás! Ha ezeket a mozgásfajtákat kimerítőnek találja, akkor szakítson időt a szabadban történő sétára!

Étrend

Talán nem meglepő, hogy a normális széklethez/székletürítéshez vezető út a megfelelő étrenddel kezdődik. Aranyeres panaszok esetén nagyon fontos, hogy rostban gazdag táplálékot fogyasszunk. Ha eddig rostszegényen táplálkozott, igyekezzen fokozatosan változtatni az étrenden – így könnyebben megszokja az újdonságot, és a hirtelen jött nagy mennyiségű rost sem okoz bélpanaszokat.

Rostok

A növényi rostok fogyasztását hangsúlyozó táplálkozás, a kevés cukor fogyasztása rengeteget segít az egészséges bélmozgás kialakulásában. Egyen minél többfélét, gyakran váltogassa az ételek alapanyagait! Kísérletezzen a megszokott étrendbe iktatott változtatásokkal: a tésztaételeket készítse teljes kiőrlésű tésztából, a rizshez (ami legjobb, ha barna) keverjen zöldségeket, kenyérből vegyen teljes kiőrlésű, magvas változatot!

Rostban gazdag zöldségek: petrezselyem, brokkoli, kelbimbó, répa, kelkáposzta, héjas burgonya, zeller, cékla, karfiol, spenót, retek, torma

Rostban gazdag gabonafélék: búzakorpa, hajdina, rozsliszt, zabliszt, graham-liszt, zabkorpa, barnarizs, árpa, teljes kiőrlésű tészta, köles

Rostban gazdag hüvelyesek, egyéb magvak: borsó, lencse, bab, csicseriborsó, dió, pisztácia, mandula, lenmag, mák, napraforgómag, szezámmag

Rostban gazdag gyümölcsök: mazsola, füge, ribizli, málna, szeder, barack, cseresznye, aszalt szilva

A banánt, az almát és a csokoládét/kakaót mellőzzük székrekedés esetén, mivel ezek lassítják az emésztést.

Sok folyadék és tejtermék

A kellő mennyiségű folyadék fellazítja a székletet, és megkönnyíti annak haladását a bélrendszerben. Különösen a felkelés után fogyasztott meleg gyógytea van kiváló hatással az emésztésre. Aranyeres tünetek esetén vegye komolyan a napi 1,5-2 liternyi folyadékfogyasztást! 

Emellett igen jótékony hatással bír a joghurtok és kefirek fogyasztása.

Fűszerek, élvezeti cikkek

Csökkentse a fűszerek, alkohol, kávé, tea mennyiségét! Az ételek ízesítésénél részesítse előnyben a zöldfűszereket!